شنبه - 4شنبه 9:00 - 18:00 | 5شنبه 9:00 - 14:00
  • لطفا قبل از مراجعه تماس بگیرید

    09128479163

  • آدرس

    تهران-تهران نو–خیابان دماوند-ایستگاه فرودگاه

روش تعمیر ترمز دستی
فهرست مطالب

روش تعمیر ترمز دستی چگونه است؟

در این مطلب به 2 روش تعمیر ترمز دستی اشاره می کنیم. ترمز دستی یکی از بخش های اصلی خودرو می باشد که در زمان پارک کردن و توقف آن کاربرد دارد. اگر این بخش دچار نقصان یا خرابی شود صدمات شدیدی به خودرو وارد خواهد شد. جالب است بدانید که سیستم ترمز دستی بر خلاف آنچه که بنظر می رسد پیچیده نیست. فرقی نمی کند که خودروی شما محصول کدام کمپانی است. بلکه می توانید به تعمیرگاه تخصصی مگان ” رنو پایتخت” مراجعه کنید تا بروزترین روش تعمیر ترمز دستی بر روی خودروی شما اجرا شود.

ترمز دستی خودرو

در کلینیک تخصصی رنو ” رنو پایتخت” بهترین روش تعمیر ترمز دستی بکار گرفته می شود. به تمام رانندگان توصیه می کنیم در هنگام مشاهده هر گونه خرابی در این قسمت مهم، تعمیر آن را جدی بگیرند تا از آسیب های عدیده جلوگیری شود. ترمز دستی از سیستم پیچیده ای برخوردار نیست. به طور مثال اگر ترمز دستی به خوبی نمی گیرد باید آن را بیشتر از سابق به سمت بالا بکشید و اگر سفت تر از قبل است به این معناست که سیم ترمز را پاره کرده اید.

تعمیر انواع خودرو رنو با قیمت مناسب

روش تعمیر ترمز دستی چگونه است؟

برای آنکه از عملکرد صحیح ترمز دستی مطمئن باشید بهتر است هر چند وقت یکبار آن را تنظیم و رگلاژ کنید. البته این کار باید در تعمیرگاه های تخصصی انجام شود. اگر در شهر تهران ساکن هستید حتما با تعمیرگاه های متعددی مواجه شده اید که هر کدام از آن ها ادعای ” بهترین بودن ” را دارند. اما تعمیرگاه رنو پایتخت به عنوان تعمیرگاه تخصصی رنو شرق تهران بر این ادعا صحه گذاشته و با کمک تکنسین های مجرب و دستگاه های پیشرفته، قادر است تمام مشکلات مربوط به خودرو از جمله ترمز دستی، سیستم برق، باطری، گیربکس و … را مرتفع سازد. در این تعمیرگاه دو روش برای تعمیر ترمز دستی استفاده می شود:

روش اول

در این روش ابتدا ترمز دستی خوابیده و درب کنار آن باز می شود. درون آن پیچ رگلاژ وجود دارد و باید آن را بچرخانید تا هنگامی که ترمز دستی به اندازه 5 دندانه بالا آید. سپس باید پیچ را بپیچید. توجه داشته باشید که در این روش نباید پیچ رگلاژ را خیلی سفت کنید. چون نتیجه آن داغ شدن لنت خواهد بود.

روش دوم

در این روش تعمیر ترمز دستی ، باید خودرو را به یک مکان صاف و بدون شیب برده و آن را پارک کنید. ترمز دستی را به طور کامل بخوابانید و پیچ رگلاژ را شل کنید. در یک دور آخر دست نگهدارید و اهرم را 4 الی 5 بار پشت سر هم بالا و پایین ببرید. اکنون باید ترمز دستی را به طور مجدد خوابانده و ماشین را روشن کنید.

پدال ترمز را 4 بار یا بیشتر، با بیشترین نیرو فشار داده و رها کنید. در هر بار فشار دادن باید پای خود را به مدت 5 ثانیه نگهدارید. اکنون خودرو را خاموش کرده و پیچ رگلاژ را به اندازه ای که ترمز دستی 9 دندانه بالا باشد سفت کنید و بچرخانید.

توجه داشته باشید که روش های فوق توسط شما نیز قابل انجام است. اما اگر به هر دلیلی نتوانستید آن ها را انجام دهید پیشنهاد می کنیم به سراغ تعمیرگاه رنو پایتخت بروید. این مجموعه به عنوان تعمیرگاه مگان و تعمیرگاه داستر، خدمات خود را به طور تخصصی ارائه می دهد.

روش تعمیر ترمز دستی

نشانه‌های خرابی ترمز دستی

اکنون که با روش تعمیر ترمز دستی آشنا شدیم نوبت به این می رسد که اشاره ای به علائم و نشانه های خرابی این بخش مهم برویم. قطعا با شناخت علائم، تعمیر آن را زودتر آغاز خواهید کرد و از مشکلات آتی جلوگیری خواهد شد:

عدم توقف خودرو بعد از کشیدن ترمز دستی

یکی از مهم علائم خرابی ترمز دستی این است که بعد از کشیدن آن، خودرو متوقف نمی شود. البته این موضوع دلایل دیگری به جز خرابی ترمز دستی می تواند داشته باشد که شامل پوسیدگی کابل ترمز دستی یا نقصان در عملکرد سیستم الکترونیکی می باشد.

روشن شدن چراغ چک ترمز دستی

اگر به نشانگر سرعت توجه کنید یک چراغ هشدار در کنار آن مشاهده می کنید که علامت P دارد. این چراغ مربوط به ترمز دستی است. اگر ترمز دستی را خوابانده اید اما این چراغ روشن می شود یا چشمک می زند نشانه خرابی این بخش است.

خرابی اهرم

یکی از رایج ترین مشکلاتی که مربوط به ترمز دستی می باشد، خرابی اهرم آن است. این خرابی زمانی رخ می دهد که دکمه ترمز دستی را فشار نمی دهید. در ترمزهای اهرمی یک دکمه در انتهای آن وجود دارد که باید ابتدا آن را به داخل فشار دهید و بعد ترمز دستی را بکشید. در غیر این صورت دندانه هایی که داخل اهرم وجود دارند تخریب می شوند و در نهایت پایداری ترمز دستی کاهش پیدا می کند.

روش تعمیر ترمز دستی

شتاب کمتر در مقایسه با گذشته

اگر در حین رانندگی متوجه شدید که شتاب خودرو نسبت به گذشته تغییر کرده و کم شده ممکن است به علت خرابی ترمز دستی باشد. در واقع هنگامی که سیستم ترمز درگیر باشد، سرعت خودرو کم می شود.

توجه داشته باشید که استفاده نادرست و عدم آگاهی از مهم ترین عوامل خرابی ترمز دستی هستند. اما به جز آن باید به عوامل بیرونی از جمله آلودگی هوا، یخ زدن ترمز الکترونیکی، کشیدن بیش از حد ترمز دستی و … نیز اشاره کرد. به منظور تقویت ترمز دستی می توانید از دیسک سوراخ دار و لنت های سرامیکی استفاده کنید. میزان تولید حرارت در لنت های سرامیکی پایین است و طول عمر آن را افزایش می دهد.

Rate this post

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *