شنبه - 4شنبه 9:00 - 18:00 | 5شنبه 9:00 - 14:00
  • لطفا قبل از مراجعه تماس بگیرید

    09128479163

  • آدرس

    تهران-تهران نو–خیابان دماوند-ایستگاه فرودگاه

علت سفت شدن ترمز ماشین
فهرست مطالب

علت سفت شدن ترمز ماشین چیست؟

علت سفت شدن ترمز ماشین مربوط به معیوب شدن بوستر ترمز، شکستگی دریچه یک طرفه، خرابی پمپ خلاء و … می باشد که باید توسط تعمیرکاران حرفه ای مورد بررسی و تعمیر قرار بگیرند. اگر در حین رانندگی متوجه شدید که پدال ترمز خودرو سفت شده سریعا در یک مکان امن توقف کنید و به تعمیرگاه های تخصصی مراجعه کنید. زیرا رانندگی در این حالت باعث کاهش ایمنی خودرو خواهد شد.

پدال ترمز و سفت شدن آن در ماشین

علت سفت شدن پدال ترمز رنو مگان چیست؟

عوامل مختلفی به عنوان علت سفت شدن پدال خودرو درنظر گرفته می شوند که اغلب آن ها نه تنها در خودروی رنو مگان بلکه سایر مدل ها نیز وجود دارند. رانندگی در این حالت باعث می شود که ایمنی خودرو کم شده و رانندگی را با مخاطرات زیادی مواجه کند. به همین دلیل توصیه می کنیم در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی رنو شرق تهران یا شهر محل سکونت خود مراجعه کنید تا عیب یابی خودرو سریعا انجام شود.

1- بوستر ترمز معیوب

اولین علت سفت شدن ترمز ماشین مربوط به معیوب شدن بوستر است. بوستر قادر است نیروی اعمال شده به پدال ترمز را چند برابر کند. این سیستم که به ترمز برقی نیز مشهور است به شما کمک می کند تا یک وسیله نقلیه بسیار سنگین را تنها با فشار دادن پا بر روی پدال ترمز متوقف کنید.

دلیل سفت شدن پدال ترمز خودرو

عملکرد صحیح اغلب بوسترها به دلیل وجود خلاء در موتور می باشد. این سیستم برای راندمان صحیح خود باید بتواند فشار خلاء را حفظ کند و زمانی که قادر به انجام این کار نبود شاهد معیوب شدن آن و در نهایت سفت شدن فرمان خواهیم بود. از آنجایی که این مشکل در انواع خودرو متداول است توصیه می کنیم ابتدا آن را مورد بررسی قرار دهید و در صورت اطمینان از سالم بودن بوستر ترمز، به سراغ سایر بخش ها بروید.

2- شکستگی دریچه شیر یک‌ طرفه

شیر یا سوپاپ یک طرفه اجاره می دهد تا هوا به سمت موتور هدایت شده و وارد بوستر نشود. مکانیزم آن به این صورت است که زمانی که موتور خودرو را روشن می کنید سوپاپ برگشت، کمک می کند فشار خلاء را در بوستر ترمز نگه دارد. گاهی اوقات این مکانیزم باعث پارگی دیافراگم یا شکستگی شیر یکطرفه می شود و مشکلات عدیده ای در خصوص تامین برق به سیلندر اصلی رخ می دهد. عیب یابی و رفع اشکال در این بخش، بر عهده متخصصینی است که در تعمیرگاه تخصصی مگان مشغول به فعالیت هستند.

3- خرابی پمپ خلاء

پمپ خلاء یا پمپ فرمان برقی بخش دیگری از خودرو می باشد که خرابی آن علت سفت شدن ترمز ماشین است. در برخی از خودروها، بوستر ترمز از یک پمپ مکانیکی برای ایجاد خلاء استفاده می کند. در برخی دیگر از خودروها نیز ممکن است از یک تقویت کننده ترمز هیدرولیک استفاده شده باشد. اگر خودروی شما این بخش ها را دارد و متوجه سفت شدن ترمز آن شده اید به مرور زمان شاهد مشکلاتی از جمله کاهش قدرت فرمان، خرابی تسمه پروانه، خرابی پمپ و … خواهید بود.

4- ترک خوردن شلنگ خلاء

دیگر علت سفت شدن ترمز ماشین به ترک خوردگی شلنگ خلاء مربوط است. این شلنگ باعث اتصال بوستر ترمز به موتور می شود و خرابی آن به دلیل خشک شدن، پوسیدگی، ترک خوردگی و … می باشد. اگر با فشار دادن پدال ترمز صدایی همانند خش خش به گوش تان می رسد به این معناست که شلنگ ترک خورده و باید با مراجعه به تعمیرگاه مگان آن را تعویض کنید.

5- گیر کردن کولیس یا کالیپر

کالیپرهای ترمز از مهم ترین اجزای ترمز محسوب می شود که وظیفه آن ها فشار دادن لنت های ترمز به روتور است. گاهی اوقات پیش می آید که کالیپرهای ترمز گیر می کنند و نمی توانند باعث قرارگیری صحیح لنت شوند. به همین دلیل ترمز سفت می شود و ایمنی در رانندگی کاهش پیدا می کند.

6- وجود لجن در لوله‌ های ترمز

با گذشت زمان مشکلات زیادی متوجه موتور، سیستم ترمز، گیربکس و … می شود که البته بخش مهمی از آن ها به توجه و حساسیت شما بستگی دارد. متاسفانه بسیاری از رانندگان توجه زیادی به سلامت خودروی خود ندارند و تصور می کنند که خودرو نیازی به رسیدگی ندارد. به مرور زمان وجود آب باعث ایجاد لجن در لوله های ترمز شده و از حرکت روان روغن ترمز جلوگیری می کند و در هنگام ترمز گرفتن متوجه سفت شدن آن خواهید شد. بهتر است قبل از مراجعه به کلینیک تخصصی رنو، روغن موتور را بررسی کنید. اگر رنگ آن کهربایی و شفاف است نشانه سالم بودن و اگر غلیظ و تیره است نشانه آلودگی آن می باشد. پیشنهاد می کنیم تعویض روغن موتور را در بازه های زمانی مشخص شده جدی بگیرید.

7- آسیب ‌دیدگی سیلندر اصلی

همان طور که می دانید وظیفه سیلندر اصلی، هدایت فشار ایجاد از طریق پدال به چرخ جلو و عقب می باشد. این فشار از طریق مایعی که در لوله ترمز وجود دارد منتقل می شود. اگر سیلندر معیوب باشد و نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد ترمزها سفت و قفل می شوند و نمی توانند راندمان صحیحی داشته باشند. در واقع خرابی سیلندر به عنوان دیگر علت سفت شدن ترمز ماشین محسوب می شود.

علت سفت شدن پدال ترمز ماشین

رفع مشکل سفت شدن ترمز خودرو

  • ابتدا کلاهک مخزن را بردارید و نوک آچار را به آرامی زیر مخزن بکشید.
  • نوک آچار را از زیر مخزن بیرون بیاورید و با دقت بررسی کنید. اگر تمیز نباشد نشان دهنده این است که مایع داخل ترمز لبریز شده است.
  • مایع قدیمی را خارج و مایع تازه را در آن پر کنید.
  • توجه داشته باشید که برای هر خودرو، باید از مایع مناسب با آن استفاده کرد.  

هنگامی که مایع تازه درون ترمز می ریزید پدال احساس بهتری خواهد داشت. زیرا حرکت روغن در سیستم ترمز به درستی و روانی انجام خواهد شد و ترمز نرم می شود. برای تعویض روغن ترمز نیز بهتر است از تعمیرکاران ماهر و کاربلد کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

پاسخ بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *